Olen vuosien saatossa miettinyt miten kehittää franchising-rekrytointia. Tässä blogissa avaan ajatuksiani ja havaintojani.
Onnistuneen yrittäjärekrytoinnin edellytyksenä on selvittää, millainen henkilö sopii franchising-ketjullesi. Mistä kanavista löydät heidät, mitä viestintää ja viestinnän sävyä käytät. Usein kuulen, että jokaiseen franchising-yrittäjäpaikkaan tarvitaan kymmeniä kiinnostuneita. On hyvä saada erilaisia kontakteja, joiden taustoja voi verrata ja miettiä kuka sopii ketjuunne parhaiten. Yrittäjäprofiilin määrittely nousee tärkeimmäksi asiaksi ja tavoittele kuitenkin laatua määrän sijaan.
Tavoitteena intohimoinen franchising-yhteistyökumppanuus
Franchising on liikesuhde franchising-yrittäjien kanssa, joka kestää useita vuosia, jopa vuosikymmeniä. Rekrytoinnin aloittaminen on pitkäaikaisen liikesuhteen alku, ja joka ei päädy kuten auton myyntiprosessissa. Rekrytointiprosessi pitäisi olla aina kunnossa ja hiottuna. Prosessin aikana tehdään päätös, halutaanko kyseinen ihminen ketjuun yrittäjäksi.
Neuvotteluissa käy läpi avoimesti mitä olette tarjoamassa, mitä odotatte haastateltavalta, millaisia taloudellisia sitoumuksia hän joutuu tekemään ja millaisia taloudellisia mahdollisuuksia ketjun yrittäjyys tuo. Sitoutuuko hän ketjun tuotteisiin/palveluihin ja onko yrittäjyys hänen intohimonsa. Väärät yrittäjävalinnat ovat vain häiriötekijöitä ja tuottavat sinulle turhaa työtä ja kustannuksia.
Yhteistyökumppanuus kuvaa hyvin liikesuhdetta, yhdessä ja yhteisen päämäärän hyväksi intohimoisesti.
Toimi silloin kun hehku on kuumimmillaan
Kun saat yhteydenoton kiinnostuneelta kandilta, ole häneen yhteydessä mahdollisimman pian. Mitä nopeammin saat rekrytointiprosessin alkamaan, sitä todennäköisemmin saat rekrytoinnin myös vietyä maaliin. Silloin kannattaa toimia, kun hehku on kuumimmillaan.
Vaikka markkinoinnin kautta saat eniten yhteydenottoja, parhaat yrittäjäkandidaatit saat ketjussa toimivien muiden yrittäjien kautta. Kannusta, tee franchising-ketjun kasvusta yhteinen asia. Kerro miksi ketjun kasvu hyödyntää kaikkia sen yrittäjiä.
Kerro ja jaa tietoa eri medioissa
Franchising-ketjun nykyiset yrittäjät suosittelevat todennäköisemmin ketjuasi, jos he ovat tyytyväisiä ja menestyviä. Tulevaisuuteen optimistisesti näkevät, työstään nauttivat ketjuyrittäjät uskovat, että sinä ja ketjusi välitätte heidän menestyksestään. Jos he saavat kohtuullisen taloudellisen tuoton, he uskovat brändiinne ja johtamiskulttuuriinne, he eivät levitä kielteistä sanomaa vaan haluavat suositella ketjuanne. Myönteiset referenssit ketjun sisältä ovat tärkeimpiä todisteita ketjunne toimivuudesta.
Franchisingista kiinnostuneet käyttävät netissä paljon aikaansa tiedon hankintaan. Jos kotisivuiltasi ei löydä yrittäjärekrytoinnista kunnollista tietoa, miksi kukaan ketjustasi edes kiinnostuisi. Kotisivuillasi tulee olla tilastoja toimialastasi, yrittäjiesi menestymisestä, mahdollisesti ketjusi palkinnoista ja huomionosoituksista. Panosta someen, tiedon jakamiseen, se kannattaa.
Franchising-yrittäjän tie multiyrittäjäksi
Jos franchising-ketjullasi on mahdollisuus tarjota hyvin menestyneille nälkäisille yrittäjillesi multiyrittäjyyttä eli useamman ketjuyksikön vetämistä, saat kasvua ketjun sisältä. Tämä on oiva tapa sitouttaa ketjun yrittäjiä sekä pienentää rekrytoinnin paineita. Työskentelet jo tuntemasi yrittäjän kanssa, jolloin esimerkiksi johtaminen helpottuu. Kannattaa aina tehdä riskiarvio siitä, että saako menestynyt yrittäjä myös useamman yksikön menestymään.
Kirjoittaja on Franchisetorin Maisa Koivisto, jolla on takana yli 450 franchising-rekrytointineuvottelua, jotka ovat päätyneet sopimukseen asti.
Kuvassa vasemmalla Maisa Koivisto, Annika Saarinen Tortilla House-yrittäjä ja Eva Brchisky.