Bär Bar

Länsi-Savo -lehti/toimittaja Hertta Huovila kirjoittaa 16.8.2023

Franchisetorin asiantuntija Maisa Koivisto kertoo franchise-ketjuja olevan eniten juuri ravintola-alalla. Franchisetori on asiantuntijayritys, joka auttaa ketjuja yrittäjien rekrytoinnissa. Mikkelissä yritys hakee yrittäjää tällä hetkellä Bär Bariin.

Mitä franchise-yrittäjyys sitten vaatii?

– Ravintolasta puhuttaessa alkuinvestointeja on hankala yksiselitteisesti arvioida, sillä ei tiedetä minkälainen kiinteistö on, minkälaisia remontteja vaaditaan, mikä kiinteistön vuokra on, Koivisto sanoo.

Bär Barin yrittäjähaussa arvioidaan vaaditun alkuinvestoinnin summaksi 50 000 – 80 000€.

Lisäksi franchise-sopimuksiin voi liittyä maksuja, kuten liittymismaksu ja yhteistyömaksu. Ne ovat Bär Barissa salassapitosopimuksen takana, kuten myös ketjun liikevaihdosta ottama prosentti.

– Yleisellä tasolla prosenttiosuuteen vaikuttaa esimerkiksi se, tarjoaako ketju tilitoimistopalvelua ja mitä muita maksuja ketju ottaa. Niitä voivat olla esimerkiksi kattomarkkinointimaksu tai it-maksu. Suomessa sanoisin, että osuus on yleensä 5-10 prosenttia liikevaihdosta, Koivisto toteaa.

Yrittäjä on vastuussa liiketoiminnan kannattavuudesta samalla tavoin kuin ilman franchise-sopimustakin. Ketjusta riippuen se voi tarjota yrittäjälle koulutuksia ja tukea. Bär Barissa yrittäjälle luvataan ketjun puolelta ketjutukea, koulutuksia, rahoitusjärjestelyneuvontaa ja sparrausta.

Suomessa ei ole franchise-sopimuksiin liittyvää lakia toisin kun esimerkiksi Ruotsissa. Franchising-yhdistyksessä on määritelty eettiset säännöt toimintaan, mutta yhdistyksessä on mukana vain osa ketjuista. Esimerkikisi Bär Bar ei ole yhdistyksessä.

Minkä tahansa ketjun kanssa franchise-sopimuksen tekevälle yrittäjälle Koivisto peräänkuuluttaa sopimukseen tutustumista huolella.

– Yrittäjän pitää tietää mihin sitoutuu, ennen kuin laittaa nimen paperiin. Kannattaa käyttää esimerkiksi omaa juristia, joka ymmärtää franchise-toimintaa, Koivisto sanoo.

Ketjun konseptiin kannattaa myös perehtyä huolella, jotta tietää pystyvänsä edustamaan sitä.

– Franchise-yrittäjänä et ole Pelle Peloton, vaan ketjun konseptia on noudatettava, Koivisto toteaa.

Samalla etuna on se, että liikeidea on jo valmiina, ja se on jo todettu toimivaksi. Ketju hoitaa konseptin kehittämisen ja yrittäjä voi keskittyä oman liiketoimintansa pyörittämiseen.

– Esimerkiksi Bär Barin paikat ovat menestyneet, ja se kertoo siitä, että konsepti toimii. Jos perustan nyt ”Maisan Mehubaarin”, en tiedä toimiiko reseptiikka tai mitkä ovat vaikka oikeat laitehankinnat juuri sinne, Koivisto vertaa.

Kun konsepti on hyvä ja sopimus toimii molemmille osapuolille, franchising on Koiviston mielestä toimiva yrittämisen muoto.

– Ikävä kyllä välillä kuulee pahoja tarinoita, mutta oikein rakennettuna franchising on hyvä tapa yrittää, Koivisto sanoo.