Vasabladet/Sofia Nygård skrivs 10/2023

Partybutik, smoothiebar och tortillahus vill till Vasa – om du är sugen på att driva dem: ”Bygg inga luftslott”

Maisa Koivisto har jobbat med franchising i över tjugo år. Hon hjälper kedjor och företagare att hitta varandra. Det är inte alltid lätt.

Många kedjor vill etablera sig i Vasa. Just nu letar smoothie- och smörgåsbaren Bär Bar efter franchisetagare. Även restaurangerna Zorillo och Tortilla House vill till Vasa, liksom amerikanska kedjan Partyland som säljer festtillbehör.

– De flesta av våra kunder är intresserade av Vasa. Kedjorna anser att företagarna kan lyckas där, säger Maisa Koivisto.

Hon har bland annat jobbat som franchisechef på den näst största kedjan i Finland sett till antalet företagare: Suomen Laatutakuu Palvelut. Ett tag ansvarade hon också för Kotipizzas rekrytering.

Nu driver hon franchiseföretaget Virtual Pro Team med affärspartnern Eva Brchisky, som i sin tur har jobbat mycket med att bygga varumärken. De har sajten Franchisetori.

– Vi hjälper kedjor att växa genom franchising. Ibland finns inte förutsättningar för det och då vågar vi säga det. Vi hjälper också personer som är intresserade av franchising att hitta ett lämpligt koncept och ger råd om vad de ska tänka på innan de skriver på avtalet. Vi har rekryterat över 500 entreprenörer till olika kedjor.

Ibland kan det vara svårt att hitta någon som vill driva verksamheten på en ort. VBL har skrivit om svenska restaurangkedjan Pinchos som har svårt att hitta en företagare till Vasa.

Maisa Koivisto säger att verksamheten ska vara lönsam för både kedjan och företagaren. Ibland är branschen så nischad att det är svårt att hitta någon som har den kompetens som krävs.

– Om verksamheten kräver en viss yrkesskicklighet, utbildning och erfarenhet kan det vara svårt att växa genom franchising.

Språket är ett annat hinder. I Vasa är det mer eller mindre ett måste att kunna svenska och finska, särskilt i servicebranschen. Det är heller inte säkert att man hittar en lämplig lokal.

– Hur lätt det är att hitta företagare beror på konceptet. Det finns också skillnader mellan orterna. Det är lättare i huvudstadsregionen än utanför Ring III. Men vi får förfrågningar varje dag.

Många finländska kedjor etablerar sig utomlands och många internationella kedjor är intresserade av Finland. Den trenden ser Maisa Koivisto tydligt.

Just nu hjälper hon och Eva Brchisky den europeiska kedjan Flash, som sysslar med specialtransporter.

– Det kommer nya kedjor med nya koncept hela tiden, särskilt i restaurangbranschen. Det är inte längre bara Kotipizza, McDonalds och Hesburger. Även i vården och äldreomsorgen kommer det nya varumärken.

Det är viktigt att det inte uppstår problem för vare sig franchisetagaren eller för kedjan. Alla kedjor bör ha en tydlig bild av vilka signaler de sänder utåt.

– De borde se sig själva i spegeln och fundera på om de skulle vilja bli företagare i sin egen kedja. Är det lockande? Vad är det man erbjuder franchisetagaren? Och vad är det för typ av företagare man söker?

Franchisekedjor har ett stort ansvar när de rekryterar, säger Koivisto. Märker man att företagaren inte håller måttet borde man tacka nej. Annars kan företagaren ta sig vatten över huvudet.

– Det talas väldigt lite om franchisekedjors ansvar i Finland. Franchisetagaren ansvarar för sitt företag till hundra procent, men om kedjan ser att personen inte kommer att klara av arbetet borde den inte godkännas som företagare.

Franchisetagare är inte anställda. De har ett eget företag och hyr kedjans koncept under avtalstiden.

– Jag brukar jämföra det med att hyra en lägenhet. Här hyr man i stället konceptet.

Avtalen brukar ofta skrivas för fem år i taget.

– Det är lång tid om du inte tycker om att vara där eller om du inte klarar av det.

Koivistos tips till den som är sugen på att bli franchisetagare är att ta reda på så mycket som möjligt om kedjan och konceptet. Kan du stå för varumärket och företräda det? Får du bra stöd från kedjan?

– Fundera på vad som förväntas av dig, vad ditt ansvar är och vad du har för uppgifter. En del kedjor har ett väldigt strikt koncept, medan andra ger företagaren mer fria händer. Är du en person som tycker om utveckling finns det alltså många kedjor som inte passar dig.

Ekonomin är också avgörande. Den som ska starta ett företag behöver pengar.

– Är den ekonomiska biten på plats? Vilka investeringar behöver göras för att uppfylla konceptet? Man behöver vara realistisk och ha fötterna på jorden. Bygg inga luftslott. Det är hårt arbete, speciellt de första två åren när man försöker få allt att rulla.

Franchisetagaren måste förstå vad den skriver under för avtal. Termerna är ofta svåra. Maisa Koivisto föreslår att man visar avtalet för en advokat som förstår sig på franchiseverksamhet. Och glöm inte bilagorna.

– Där finns spelregler som man måste följa, annars kan det bli sanktioner.

Är det svårare att vara franchisetagare än vanlig företagare?

– Tvärtom. Man får ”nyckeln i handen” och behöver inte själv fundera ut allting från början. Om jag startar Maisas pizzeria vet jag inte i förväg om recepten fungerar eller vilken utrustning som behövs. Blir jag företagare på Kotipizza är affärsidén redan färdig och testad.

Franchiseföretagande är ett bra sätt att få en bra levnadsstandard, säger Koivisto.

– Men det passar inte alla. Vill man göra alla recept och allt annat på egen hand lönar det sig inte att bli franchisetagare.

Virtual Pro Team utbildar de som är intresserade av att bli franchisetagare. Sedan har de kontakt med företagaren i tre månader för att se hur det går. Kedjan ska hålla vad den lovat. Dåligt rykte är förödande.

– På sistone har några kedjor på fältet fått dåligt rykte. Det är förstås inte bra för dem.

Det finns många framgångsrika kedjor i Finland. En gemensam nämnare är att kedjorna hjälper företagaren att lyckas genom att sporra, stödja och utveckla, säger Maisa Koivisto. Hon lyfter gärna fram Kotipizza där hon jobbade i över tre år.

– I den kedjan finns företagare som stannat kvar som franchisetagare i över trettio år. Det säger ganska mycket.

Avgörande för framgången är också att företagaren lär sig konceptet utan och innan.

– Blir man väckt mitt i natten ska man kunna det. Man måste förstå konceptet för att lyckas.